o0ps ! kekadang saya akan jadi lagi kedekut ,jadi maaf ya :)

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Tuesday, May 31, 2011

Unduk Ngadau Kaamtan

tadau kaamatan !
yesterday my abah told me to masok pertndingn ratu cantik unduk ngadau
aku pun ter tnya2 apakah itu unduk ngadau ??
 nak tau apakah yg unduk ngadau ?
jum check it out!


UNDUK NGADAU
merujuk kepada semangat Huminodun
Unduk Ngadau berasal dr perkataan "runduk tadau" yg membawa maksud
gadis cantik yg di makhkotakan sinaran cahaya matahari.
Dikatakan 
Huminodun dikorban kan oleh Kinoingan
selepas tujuh hari Unduk Ngadau muncul dr kakanan dan diperayai ianya 
adalah  jelmaan semangat Huminodun.
Unduk Ngadau juga dikatakan sebagai org pertama 
mengajar Bobohizan mantera yg di amalkan sehingga sekarang .
Semenjak itu perkataan Unduk Ngadau digunakan bagi melambangkan 
kecantikan serta kebaikan budi bahasa Huminodun.
dan pertandingan ratu cantik Unduk Ngadau diadakan setiap kali 
pada perayaan tadau kaamatan 
ini lah sebahagian pemenang bagi unduk ngadau kaamtan

peserta2 ,cntik kan dorang .


haaa , tapi ape kne mngene dgn saya ??
act aku bketurunan kadazan murut + banjar .
so ,ble org slalu bkata kata 'melayu mudah lupa' sudah tentu la aku tidk terasa sama sekali ^^
dan disebab kan aku berketurunn itu lah karim menyuruh aku join bnde alah nie .
dan jawapn dr aku sudah tentu tidak !
tidak sama sekali . ini kerana aku sedr dri ,tak de pakej untk bgelar unduk ngadau !
nak masok pertndingan nie mesti la memakai pakaian tradisional bg kaum sndri ,rmbut kene kembng2 gituuu ,
aku nak masok ? bru audition da tekeluar ,tak payah ckp audition ,sampai jek sane grenti da tekebil2.
sebb aku tak pandai sgt berckp loghat sabah ,walaupun ada darah sana!
kesian an ,haha! jadi jgn mimpi laaa ,ckp tak pndai ,ape tah lg nk nyanyi lagu dorg an .
lagu negeri perak yg da lima taon aku menumpg tu pn tak tau ape tah lg sabah an .
maka nya mimpi jek la ,haha!
jadi ini lah serba sedikit tentg Unduk Ngadau.

p/s : info2 nie aku dpt dr wikipedia dan juga dr karim my abah :)
nk tulis memndai tak bole sbb aku pun tak tau sgt pasl nie.
dan unduk ngadau kebiasanya disambut oleh kaum kadazan dusun.
tapi karim ckp ,sume same jep .dan aku pun mengiye kn jep .




suka ,click sj disini ;)

No comments:

Post a Comment