o0ps ! kekadang saya akan jadi lagi kedekut ,jadi maaf ya :)

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Friday, July 22, 2011

BERTINDIK


HUKUM

agak lama tidk dituju soalan yg berkaitan dgn agama dan mlm td sedang menanti makann yg dipesan ,
aku tiba-tiba ditnya soalan ini

 'adakah sah bagi seorg lelaki yg bertindik mewali kan anak nya walaupun 
lubang telinga nya telah tertutp'

dan untuk memperkukuh kan jawapan aku bagi persoalan anda mlm tadi ,aku telah pun berjaya
mendapatkan jawapan yg lebih sahih .


(hukum bagi seorang lelaki bertindik adalah haram,ini kerana ianya menyerupai wanita.
tidak kira dlm keadaan dia mengetahui perbuatannya haram dan berterusan melakukannya walaupun sudah ditegur dihukum sebagai fasik (maksiat ,mninggalkan perintah allah ,menyimpang dr jln yg benar). Pendapat yang sahih ialah sah bersolat di belakang imam yang fasik, cuma tak digalakkan. Terdapat tiga syarat wali yang disepakati iaitu islam ,lelaki dan berakal tetapi sekiranya dia telah bertaubat dengan meninggalkan perkerjaan yg terkutuk itu ,maka ia boleh menjadi wali .Namun jika sebaliknya ,anak perempuan itu hendak lah menggunakan wali hakim.)

p/s : sumber nie aku dpt setelah mentelaah buku dolu2 .thnks la kawan 
sbb tnye soalan nie ,atleast tebukak blik minda yg da agak beku nih .dan bagi mereka yang kot kot la 
terasa bile bce entry nie ,maaf laa .sekadar mnjawab persoalan dr teman dn secare tk lnsung berkongsi 
sesuatu yg wajib kita tahu .bukn la mahu menunjuk nunjuk dri bagus yg hakikat nya hanye tuhan yg tahu .tapi
tak slh kalau mahu berkongsi sesuatu yg berfaedah an .sesungguh nya aku juga manusia biasa seperti anda di luar sana ,sekian trimas 
:))

suka ,click sj disini ;)

No comments:

Post a Comment